
90% Polaków stresuje rozmowa z rekruterem

Rozmowa kwalifikacyjna to jedno z podstawowych narzędzi rekrutacyjnych. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ZapraszamNaRozmowe.pl[1] denerwuje się przed nią prawie każdy Polak. Stres, który towarzyszy rekrutacji nie zawsze jest sprzymierzeńcem kandydata. Dobrym sposobem na rozwiązanie tego problemu może być wideorekrutacja.
Trema przed rozmową rekrutacyjną jest rzeczą naturalną, jej przyczyny mogą być różne. Jednak jak pokazują badania, aż 58% Polaków najbardziej obawia się skomplikowanych pytań, którymi może zaskoczyć ich przyszły pracodawca. W takiej sytuacji wielu kandydatów zaczyna denerwować się i tracić pewność siebie. To może wpłynąć negatywnie na wizerunek ubiegającego się o pracę i zmniejszyć jego szanse na otrzymanie wymarzonej posady.
Mimo tego, że Polacy są coraz lepiej wykształceni, blisko połowa z nich przyznaje, że stresuje ich rozmowa kwalifikacyjna w języku obcym. Warto odpowiednio wcześniej przygotować się na taką okoliczność. Wówczas kandydat ma szanse poczuć się bardziej komfortowo oraz swobodniej wyrażać swoje myśli.
Nie daj się ponieść emocjom
Co piąty Polak wymieniając przyczyny stresu podczas rozmowy kwalifikacyjnej wskazuje na kontakt z nowym nieznanym otoczeniem. Jest to reakcja całkowicie naturalna, jednak stres może negatywnie wpłynąć na wizerunek kandydata. Zamiast skupić się na swoich mocnych stronach i umiejętnościach, osoba ubiegająca się o pracę koncentruje się na opanowaniu towarzyszących mu emocji. Taka nerwowość z pewnością nie umknie uwadze rekrutera, ale można uniknąć takiej sytuacji. W tym celu warto starannie przygotować się do spotkania i pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
Dobre przygotowanie oraz schludny wygląd pozwolą poczuć się pewniej podczas spotkania z przyszłym pracodawcą. Brak odpowiedniej wiedzy o firmie i stanowisku o jakie ubiega się osoba rekrutowana może być przyczyną paraliżującego stresu. W momencie kiedy zdarzy się pomyłka, warto jednak pamiętać o pozytywnym nastawieniu i zachować zimną krew. Pracodawca nie szuka przecież ideałów. Jeżeli będziemy w stanie poradzić sobie ze stresem podczas rozmowy rekrutacyjnej udowodnimy mu, że potrafimy poradzić sobie z nim także w innych kryzysowych sytuacjach – komentuje Anna Wolska dyplomowany coach, doradca biznesowy i co-trener z wieloletnim doświadczeniem w biznesie.
Wideorozmowa szansą na rozwiązanie problemu
W poradnikach, czasopismach i w Internecie nie brakuje porad i informacji na temat tego jak bez problemów przejść przez proces rekrutacji. Pomimo tego, jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie zapraszamnarozmowe.pl, większość Polaków wciąż stresuje rozmowa kwalifikacyjna. Dobrym rozwiązaniem tego problemu może być przeprowadzanie pierwszego wywiadu rekrutacyjnego za pomocą rozmowy wideo.
Współcześnie dostęp do Internetu jest powszechny, a wszelkie urządzenia elektroniczne na tyle intuicyjne, że jest w stanie się nimi posługiwać większość społeczeństwa. Polacy są coraz bardziej przyzwyczajeni do kamery zamontowanej w tablecie, telefonie lub laptopie i nie sprawia ona, że czują się skrępowani.
Wideorekrutacja rzeczywiście jest dobrym sposobem na wyeliminowanie wielu stresogennych czynników takich jak pierwszy kontakt z nieznanym środowiskiem. Jest to nowa i interesująca forma przeprowadzania rekrutacji. Ich ogromną zaletą jest fakt, że rozmowy są przeprowadzane w trybie asynchronicznym, kiedy przed kamerą obecna jest jedynie jedna ze stron. Na przygotowane pytania kandydat może odpowiedzieć w dogodnym dla siebie terminie. Sposób ten zyskał już wielu zwolenników w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, czas aby zyskał na popularności także
w Polsce – dodaje Łukasz Sójka dyrektor zarządzający ATOTA Sp. z o.o., która jest odpowiedzialna za stworzenie usługi Zapraszamnarzomowe.pl, która wykorzystuje wideorozmowy.
***
ATOTA Sp. z o.o. – powołana do realizacji projektu Zapraszamnarozmowe.pl, której celem jest wsparcie w zakresie efektywności poprzez dostrzeganie potrzeb człowieka. Do jej głównych obszarów zainteresowań należą relacje między uczestnikami biznesu. Spółka rozwija produkty takie jak m.in. videoprezentacje, strategie i wdrożenia employer branding: onboarding, rozwiązania intranetowe, programy motywacyjne i inne rozwiązania z obszarów wsparcia Klientów B2B. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach 8. Osi Priorytetowej, Społeczeństwo informacyjne – zwiększanie innowacyjności gospodarki.
[1] Dane z raportu opracowanego na zlecenie zapraszamnarozmowe.pl. Na podstawie badań Grupy ARC przeprowadzonych w terminie: 15.05-29.05.2015. Analizą objęto grupie 1022 Polaków w wieku 18-55. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków w wieku 18-55 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania, które kiedykolwiek wzięły udział w rozmowie rekrutacyjnej.